Hasznos tanácsok a hajó átvételéhez

Elsőre túlzásnak hangzik, de a hajó átvételekor mindenre figyeljünk! Ahogy autót vagy házat sem szabad felszínes megtekintés alapján vásárolni, úgy hajót sem szabad bérelni. A gyors hajóátadást bizony fájdalmas visszavétel követheti.

Az átadás nem versenyfutás!

Általában a chartercég képviselője végzi a hajó átadását, méghozzá a „check list” alapján, jellemzően angol nyelven, lépésről lépésre, tételenként haladva. Kiemelten fontos, hogy ha valami nem egészen világos, azonnal kérdezzünk, ha bármi eltérést találunk, vagy nem működik valami, jegyezzük fel a check listre. Mivel leltárnak számít, a visszaadásnál számon kérhetik rajtunk a hiányzó, de nem jelzett dolgokat. Ne elégedjünk meg azzal, hogy a képviselő elhadarja a dolgokat. Neki fél óra plusz munka, nekünk viszont komoly veszteség lehet, ha nem győződünk meg a felszerelés hibátlan állapotáról és megfelelő működéséről. Klasszikus lerázós duma, ha a tapasztalatunkra hivatkozva akar átsiklani dolgok felett. Az átadás lehetőleg nyugodt körülmények között folyjon, amikor senki se zavarja. Több szem többet lát alapon hasznos lehet, ha egy hajózásban jártas társunk is segít az átvételnél, nehogy kimaradjon valami.

Alapvető tippek

Első lépések

Első lépésként nézzük át a hajón található felszerelést. Az átvétel ésszerű meggyorsításához azt ajánljuk, hogy a kisebb rendellenességeket, apróbb hibákat, jelentéktelen hiányosságokat (például kevés a tányér vagy a pohár, kopott a mentőöv, stb.) egy papírra írják le, és a hibák elhárítását az átvételi lista aláírása előtt kérjék.

A motor

A következő ellenőrizendő dolog maga a motor. Amennyiben nem ismeri alaposan az adott motortípust, érdeklődjön a helyes üzemeltetéséről. Szintén lényeges tulajdonságok a fogyasztás, a tank űrtartalma és természetesen a tartalék motorolaj fellelhetősége is. Ellenőrizze rendszeresen az olajszintet. Összességében aranyszabály, hogy az indítás legyen könnyed, akadás-mentes, vagyis ne „köhögjön” induláskor, de később sem. A kékes füst és a kellemetlen, égettolaj-szag hibás működést jelez.

Műszerek és belső felszerelés

A motor után következik a belső felszerelés, különösképpen a műszerek. Egy hajón sokféle fontos navigációs és kényelmi berendezés van, ellenőrizzük egyesével mind: radar, GPS, műszertábla, lámpák, akkumulátorok, rádiófelszerelés, de ide tartozik a melegvizet adó bojler, a hűtő, de még a tűzhely is. Ha az adott típust nem ismeri, vagy bizonytalan, inkább kérdezze meg a pontos használatukat. Nem csak a műszerek helye és használata, de a tartalék alkatrészek fellelhetősége, megléte és alkalmazása is kerüljön ellenőrzésre. A hűtőszekrény és a konyhai főzőalkalmatosság (tűzhely + 2 teli gázpalack) hibátlan működése szinte olyan létfontosságú lehet, mint a GPS megbízhatósága. Az ajtók, ablakok megfelelő, hullámbiztos záródása kiemelten fontos. Ágyneműből is legyen elegendő és tiszta mennyiség mindenkinek.

Külső felszerelés

A hajó külső állapota nem hagyhat kifogást maga után. A korlátok, hajótest, kormánykerék, kötélzet, stb. mind legyen hibátlan, tiszta és használatra kész állapotban. Bármilyen eltérés, horpadás, festéklepattogzás, stb. kerüljön átadási jegyzőkönyvbe, nehogy Önökön akarják majd behajtani a mások hibájából eredő károkat.

A kormányműnek simán, de nem szabadon kell járnia, az elektronika hibátlan kell legyen, és figyeljenek oda a tartályokra is. A hajón legalább hét puffer legyen. A fényszórók és szivattyúk működéséről szintén ekkor érdemes meggyőződni, valamint a mérőműszerek jó állapotáról: szélmérő, sebességmérő, valamint autopilot.

Vitorlás yacht

Amennyiben nem motoros hajót béreltek, akkor is nagyon hasonló az ellenőrzési lista, annyi különbséggel, hogy a motor mellett (ha van vészhelyzeti segédmotor) a vitorlázatra és a kötelekre kell különös hangsúlyt fektetni. Tudja meg pontosan a merülésmélységet, az árbóc magasságát is. Csináljanak végig egy teljes felvonást, feszítést, állítást, és összecsukásnál egyenletesen rakják össze a vitorlákat. Az árboc álljon egyenesen, a felvonó sem akadhat, valamint akadálytalan legyen az árbócra való feljutás is. Hajón belül víz csak takarítás után maradhat. A vizet törölje fel és figyelje meg, van-e olyan helyről szivárgás, beázás, ahonnan nem kéne. Lehet, hogy az átadást végző személy mindezt túlaggódásnak fogja tekinteni, de nem ő lesz kint a nyílt tengeren egy ismeretlen és bizonytalan állapotú hajó fedélzetén. Néhány perc plusz munka és szigorú ellenőrzés szó szerint életeket menthet – az Önök életét!




Tetszett az oldal? Ossza meg másokkal is!

Kérjen egyedi ajánlatot!

Mennyi 7+6?